Artyści

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec. Następnie studiowała w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, którą ukończyła otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W 2006 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka, w 2012 r. – stopień nauczyciela dyplomowanego, a w 2015 r. – stopień doktora habilitowanego.

Zadebiutowała w 1999 roku rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, za tę rolę nominowana była do Nagrody im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut roku. Wykonuje muzykę operową, operetkową, oratoryjno- kantatową, pieśni polskie i obcojęzyczne, musical oraz piosenki rozrywkowe. Najważniejsze role sceniczne: Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, Zuzanna w „Weselu Figara” W.A.Mozarta, Norina w „Don Pasquale” G. Donizettiego, Fasquita w „Carmen” G. Bizeta, Oskar w„Balu maskowym” G. Verdiego, Hanna w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Lucia w „Gwałcie na Lukrecji” B. Brittena, Stasi w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana oraz Matka Przełożona w „The Sound of Music” R. Rodgersa, O. Hammerstaina. Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Salwarowski, J. Katlewicz, K. Buman, Z. Rychert, B. Jarmołowicz, M. Caldi, M.J. Błaszczyk, T. Wicherek, A. Knap, T. Bugaj, S. Chrzanowski, W. Rajski, M. Florencio Jr., R. Silva, Z. Rychert, J. Przybylski, S. Wróblewski, P. Sułkowski, A. Kowalska – Pińczak, J. M. Zarzycki. Zapraszana jest na liczne festiwale krajowe i zagraniczne, współpracując z instytucjami, zespołami i stowarzyszeniami; najistotniejsze, z którymi artystka współpracuje to: Cappella Gedanensis, Państwowa Opera Bałtycka, Teatr Otwarty w Gdańsku, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Miejski Dom Kultury w Rumii, Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra”, Opera i Operetka w Szczecinie, Teatr Muzyczny w Łodzi, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonia Koszalińska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Zielonogórska, Filharmonia Zabrzańska, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Śląska w Katowicach, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Kameralna w Łomży, Śląska Orkiestra Kameralna, Teatr Nowy w Słupsku, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Towarzystwo im. F. Chopina w Kopenhadze (Dania), Towarzystwo im. V. Belliniego w Kopenhadze (Dania). Stała współpraca (od 2000 roku) z gdańskim zespołem Cappella Gedanensis zaowocowała w 2005 r. nagraniem prawykonań kantat J. T. Roemhildta, a w roku 2008 nagraniem solowego motetu „In furore” A. Vivaldiego. Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva” K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD. W 2009 wykonała Kantatę M. Czerniewicza „I noc otoczy Cię jak światło” i „Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów” na sopran solo i carillon G. Kupreviciusa z okazji 450-lecia carillonu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku oraz w 2016 „Pasję” R. Kłoczko do libretta Mai Baczyńskiej. W 2015 r. wzięła udział w prapremierze polskiej musicalu „Love story” H. Goodalla kreując rolę Matki Jenny w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku. Pełniła wówczas również funkcję asystenta reżysera oraz konsultanta wokalnego. Uczy śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Słupsku jako nauczyciel dyplomowany oraz prowadzi szkolenia na temat prawidłowej emisji i impostacji głosu. W 2015 roku otrzymała Nagrodę Dyrektora PSM I i II st. w Słupsku, za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i szczególny wkład w rozwój szkoły w roku szkolnym 2014/2015. W 2016 otrzymała odznakę honorową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

„(...) Wielka muzykalność, wrażliwość na słowo, nienaganna intonacja i dykcja pozwalają Magdalenie Witczak wprawiać w zachwyt nawet najbardziej wymagających słuchaczy (...)”.